Sunday 16 May 2010

Ghozwul fikri (2)

...sambungan dari bahagian (1)...

Apakah cara yang digunakan untuk GF ???

1. Pencemaran atau pengaburan (tasywih)
Menggambarkan Islam dalam bentuk yang kabur dan samar-samar, yang sama sekali bertentangan dengan nilai Islam yang sebenarnya. Islam digambarkan sebagai suatu agama yang kejam, tidak adil, kekerasan, paksaan, peperangan dan sebagainya. Ini dilakukan melalui media-media massa yang mereka kuasai atau yang mereka pengaruhi. Begitu juga, ketinggian Islam disembunyikan.Contohnya,kita dapat lihat dalam filem 'Fitna',bagaimana Islam digambarkan sebgai agama yang ganas dan tidak berperi kemanusiaan di mata masyarakat dunia.



2. Penyesatan (tadhlil)
Cara ini dilakukan oleh musuh-musuh Islam dalam usaha menyesatkan umat Islam, samada dengan cara yang paling halus hingga kepada yang kasar. Contohnya adalah usaha menggiring umat untuk mencintai hal-hal yang mistik dan magic yang mana kesemuanya itu mengheret kepada hal yang syirik. Melalui media internet para pemuda kita dicondongkan minat mereka untuk mencintai hal-hal yang berbau lucah, melalui cerita fiksi dan gambar-gambar yang mendedahkan aurat.


3. Pembaratan (taghrib)
Menghidupkan budaya hidup Barat ke dalam diri umat Islam. Berbagai usaha ditanamkan ke dalam tubuh umat islam, bermula dari lagu-lagu, filem, potongan rambut, kasut dan sebagainya hingga kepada gaya hidup (life style) yang semuanya bercirikan barat.



4. Modernisasi (‘ashriyah )
Mereka mengatakan bahwa gaya hidup dahulu kuno dan ketinggalan zaman, sementara barat mempunyai identiti dengan moden dan maju. Cara hidup yang berciri keagamaan dipandang sebagai hidup yang lapuk. “Ganti gaya hidup kuno dengan gaya hidup yang menjanjikan kecemerlangan iaitu gaya hidup barat yang moden”. Slogan itu terus-menerus digaungkan melalui media. Kecanggihan sistem pengurusan dan pentadbiran mereka digembar gemburkan sebagai sesuatu yang canggih. Sistem informasi dan teknologi barat digambarkan sebagai moden dan terkini.

Keempat-empat cara tersebut berlangsung secara paralel, terus-menerus, dan saling memberikan kekuatan sehingga makin menimbulkan kesan yang menyeluruh. Tasywih menyebabkan banyak generasi baru umat ini pergi meninggalkan Islam. Atau mereka mungkin menerapkan ajaran Islam tetapi berpecah-pecah dan tidak menyeluruh sehingga menimbulkan kesan buruk dan rendahnya wajah Islam. Tadhlil menyimpangkan umat dari arah yang benar menuju perbuatan syirik dan penuh dosa. Dan taghrib serta ‘ashriyah makin menenggelamkan gambaran sejarah kegemilangan peradaban Islam yang pernah dihadirkan oleh rasul dan para sahabat 14 abad yang lalu.

Dari usaha inilah timbulnya generasi Islam yang kosong dari pemahaman tsaqofah islamiah (wawasan Islam), tidak mengenal Deennya sendiri, bahkan yang lebih ekstrim lagi, mereka meemperlekehkan ajaran agamanya sendiri. Pada sudut lain pula, lihatlah generasi pengganti yang taklid, generasi yang tumbuh dalam suasana ikhtilath (pencampuran laki-laki dan wanita). Kesan yang paling besar pengaruhnya adalah pelunturan identiti seorang muslim yang berganti dengan wajah-wajah asing.
Semuanya berlangsung dengan penuh kewajaran, ketenangan tanpa setitis darah pun mengalir. Rasulullah bersabda, ”Satu persatu Islam akan lepas. Pertama adalah hukumat (undang-undang dan pemerintahan) dan yang terakhir adalah salat”.




Sarana yang digunakan dalam GF

a. Kebudayaan; melalui kebudayaan ini kaum muslimin secara perlahan-lahan dipedayakan agar tidak taat kepada Diennya.
b. Pendidikan; melalui program pendidikan yang sekuler, kaum muslimin digembling agar luntur aqidahnya, sehingga meninggalkan syari’ah Islam.
c. Undang-undang; melalui norma-norma hukum yang dibuat manusia tanpa mengindahkan hukum-hukum Islam, maka kaum muslimin dilunturkan keyakinannya untuk tidak melaksanakan hukum Allah .
d. Media komunikasi; untuk menempuh segala sarana di atas maka sarana komunikasi ini yang paling efektif. sebab melalui sarana ini kaum muslimin terpedaya dengan program-program yang disyi’arkan oleh mereka.

Kesimpulannya,fenomena ini sememangnya sedang bergiat cergas dalam masyarakat kita pada hari ini,ramai yang telah terjebak secara langsung dan tak langsung.Itulah realiti kehidupan umat ini pada zaman ini...hanyut dengan pelbagai nikmat dunnia tanpa sedikit pon menghiraukan aza dan balasan yang maha hebat di sana nanti.Mahukah kita ingin terus melihat saudara kita leka dibawa arus begitu saja?Mahukah kita terus melihat Ad-Deen ini terus menerus dihina dengan sesuka hati mereka?Ayuh,dah tiba masanya untuk kita menyedari hakikat ini dan segera bangkit,memperkuat aqidah, meningkatkan ibadah, memperindah akhlak, menyedarkan umat dari bahaya ghozwul fikri ini.Sedarlah bahawa kecintaan terhadap dunia semata-mata bukanlah jalan yang terbaik kerana segala nikmat dunia yang dikurniakan adalah datang dari Dia,maka cintailah yang Maha Pencipta,agar sentiasa dirahmatiNya dan terus memperoleh nikmatNya yang tak terhingga hebatnya.Renung-renungkan....wassalam.

No comments:

Post a Comment